کد مطلب:41578
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
آيا اين ادعاي بعضي از مورخين درست است كه ميگويند « عبدالله بن سبا مصريان را عليه عثمان تحريك كرده وخليفه را در انظار آنان بد جلوه دادهاست و اين شخص با پيروان خود در نشست ماجراي قتل عثمان قرار داشتهاند»؟
اين مطلب از بافتههاي آن دسته از مورّخيني است كه دوستي و اخلاص آنها به خليفه و خلافت، آنان را واداشته است تا اين انقلاب را به شخص خيالي و موهومي مثل (عبدالله بن سبا) نسبت دهند كه اولاً: وجود چنين شخصي از لحاظ تاريخي مسلم نيست و ثانياً: برفرض، چنين شخصي وجود داشته باشد از كجا او اين قدرت و نفوذ عظيم را داشته است كه بتواند گروههاي اسلامي و خردمندان مهاجرين و انصار را عليه خليفه واجبالاطاعه بشوراند (به« عبدالله بن سبا » اثر عسكري كه تحقيق عميقي در اين باره انجام داده و جاي هيچ گونه شبهاي راباقي نگذاشته است،مراجعه شود). اگر عبدالله بن سبا اين قدرت را داشت كه مردم را از اطراف كشور جمع كرده و عليه خليفه بشوراند، پس چرا خليفه و عمال او، او را باز داشت نكردند و از سرزمين اسلامي به مكاني خشك و بي آب و علف تبعيد نكردند؛ چنانكه ابوذر را به ربذه و بزرگان كوفه را به جاهاي ديگرتبعيد كردند.
علامه اميني ميگويد: (اميني: الغدير 9/219) اگر ابن سبا تا اين حد در فتنهگري و اختلاف اندازي بين مسلمانان رسيده بود در حالي كه واليان و سياستمداران كشور، او و افرادش را ميشناختند و خليفه نيز از جريان كارش آگاه بود، چرا او را بازداشت نكردند و به اين جنايات خطرناك مؤاخذه ننمودند،يا ضرب و شتم، زندان و تأديبش نكردند و چرا اعدامش نكردند تا امت از شرش خلاص ميشد؟ در حالي كه همه اين شيوهها دربارة صلحا و نيك سيرتان كه آمران به معروف و ناهيان از منكر بودند و كساني كه پيوسته قرآن را به گوش مجامع ديني زمزمه ميكردند وميخواندند، عملي شد
فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي ج 5
آية الله جعفر سبحاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.